Üdvözlünk az oldalon!
  CéginformációElérhetőségAutós cikkekDr. AutóMenü

UNIX Autóalkatrész

Bárdi Autó

Valid HTML 4.01 Transitional

A gyújtógyertya - gyertya

Gyertya

Mi az a gyujtógyertya?

A gyújtógyertya felel a motorban összesűrített üzemanyag levegő keverék begyújtásáért. Ez az eszköz a hengerfejben helyezkedik el.

A gyertyának az egyik tulajdonsága a hőérték. A hőérték határozza meg, hogy a gyertya hogy viselkedjen üzem közben. Ezt az értéket egy betűkből és számokból álló kód jellemez, amit megtalálunk a gyertya porcelán részére rányomva, vagy a fém részbe beleütve.

A hő érték valójában a melegedési hajlamot hivatott meghatározni. Minden motornak más a gyújtási hőmérséklete, ezért minden motorba más hő értékű gyertya szükséges. A gyújtási hőmérsékletnek nevezzük azt a pillanatot, mikor az összesűrített üzemanyag-levegő keveréket begyújtjuk a gyertya segítségével. Ekkor egy rendkívül gyors égés folyik le és e közben hatalmas hőmérséklet keletkezik. Ez a hőmérséklet felhevíti a gyertya gyújtószálát és pólusát. Hogy ez mennyire hevül fel az adott pillanatban az a gyertya kialakításától (hőértékétől) függ. Ha a gyertya nem hevül fel eléggé, akkor az égésből visszamaradó korom rárakódik a pólusokra és viszonylag rövid időn belül jelentkeznek ennek kellemetlen mellékhatásai (durrogás, indítási nehézséges, stb.) rosszabb esetben működésképtelenné teszi a motort. Ellenkező esetben, tehát a gyertya túlhevülése esetén az elektródák folyamatosan izzanak és olvadnak. A gyertyának ezért sokkal rövidebb lesz az élettartalma, valamint üzemképtelenné is válhat a motor tőle. A helyesen megválasztott hő értékel biztosíthatjuk a gyertya megfelelő működését, ezért fontos hogy a gyár által előírt hőértékű gyertyát építsük be a gépjárműbe. A helyes hőérték kiválasztásához, használjuk az AUTO DATA katalógust!

Gyújtógyertya jellemző színei:

  • Ha a gyertya pólusa fekete kiszerelés után, akkor valószínű, hogy magas hő értékű gyertyát használtunk. Ennek okán nem tudott kellő képen kiégni. Arra azért vigyázzunk, hogy ha nem megyünk eleget a gépjárművel, vagy nem tud bemelegedni megfelelően, vagy sokáig hagyjuk rajta a szivatót, ez is okozhatja a gyertya feketedését. Függetlenül attól, hogy bele való gyertyát használtunk vagy sem.
  • A gyertya pólusa fehér színű, akkor az azt jelenti, hogy a gyertya túlhevül. Ezt legfőképpen két okból fordulhat elő. Ez egyik az, hogy nem megfelelő a gyertya hő értéke, tehát túl alacsony. A másik eset, ami okozhatja az a túl szegény keverék, ezt a karburátorok hangolásával lehet kiküszöbölni. A túl szegény keverékkel működő motor magasabb üzemi hőmérsékleten dolgozik, ami károsan befolyásolja a motort!
  • Ha a gyertya megfelelő körülmények közt éli életét, akkor a pólusának színe világosbarna. Ez jelzi a megfelelő üzemállapotot számunkra.

Sokan főleg a Ladás korszaknak köszönhetően kiszerelés után ellenőrzik a gyertya pólusai közti hézagot. Amennyiben ez nem megfelelő egy hézagmérő segítségével állítani szokták, összeütik a megfelelő értékre. Az előbb említett művelet nem szakszerű, ezért ha lehet akkor kerüljük el! Ha a gyertya elhasználódott azt ki kell cserélni! A gyertyának nem kell ellenőrizni az állapotát soha, csak különleges esetben (ha valami hiba van). Minden más esetben a gyertyát egy bizonyos futott kilométer után ki kell cserélni függetlenül attól, hogy az jó, vagy sem. Egy új gyertyát csak egyszer szabad beszerelni, elvileg ha azt kiszerelte valaki, vissza nem lehet helyezni.

A gyertya beszerelésénél figyelembe kell venni a gyár által előírt meghúzási nyomatékot! Ha túlhúzzuk akkor megszakadhat a menet ellenkező esetben pedig kilazulhat a gyertya. Mindig szakszerűen szereljük, szereltessük be a gyújtógyertyát!

 
Műszaki vizsga - Eredetiségvizsgálat - Autójavítás (X.) 10. kerület Design: WebVillam | Jogi nyilatkozat